تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
بنشین لحظه ای ، رو در روی من...


نصف مشکلات ملت از سکوت منشا میگیره ...

در برابر ظلم سکوت میکنیم و این به طرف مقابل قدرت حکم رانی میده ...

قدرت این رو میده که سر بقیه آدم ها هم همون بلایی رو بیاره که سر شما آورده ... 

دیشب این متن رو در کانال تلگرامی  خوندم ؛


@zhuanchannel

تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور


کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد

 کودک آلمانی «پیشرفت» 

و کودک چینی «مهرورزی»

 

 علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستان‌های کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستان‌های کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمع‌گرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته  است.


او به این منظور تمامی داستان‌های کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستان‌های کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است.



 نتایج این پژوهش نشان می دهد نیازهای «پیروی » و اطاعت در ایران

 «پیشرفت » در آلمان

 و «مهرورزی » در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند.


 نیاز به «پیروی » و اطاعت  به دو نوع «تسلیم » و «احترام » تقسیم شده است.


 نیاز «مهرورزی » پرتکرارترین نیاز در چین است 

که به شدت با ساختار جمع‌گرای شرقی مطابقت دارد. 

در مرتبه‌های بعدی نیاز «فهمیدن » و همچنین نیاز به «ارائه و بیان » در چین قراردارند.


به طور خلاصه می‌توان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مهر بورزد، بفهمد و بفهماند. 


بعد از این سه نیاز که اساسا در ارتباط با دیگران (نیازهای جمعی) معنا پیدا می‌کنند، نیازهای شخصی‌تر مثل «پیشرفت » و «بازی » در چین، ظهور می‌کنند.


این در حالی است که  بروز نیازها در آلمان درست  وارونه چین است. 

در آلمان نیاز به «پیشرفت »، «بازی» و «شناخت » که نیازهای فردی و معطوف به خود هستند، در درجه اول قرار دارند و بعد از آنها نیاز «پیوندجویی » ظهور می کند.


 بنابراین کودک ایرانی می‌آموزد طلب‌کننده و گیرنده 

(مصرف کننده و تنبل) باشد


 کودک چینی اما می‌آموزد دهنده و بخشنده

 (تولیدکننده و کارگر) باشد


 در حالی که کودک آلمانی اساساچیزی طلب نمی‌کند

 ( استقلال طلب) است.


بر این پایه می‌توان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درسی خود یاد می‌گیرد که مطیع و سربه زیر باشد.

 نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه می‌کند.

 

نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دایره‌وار دارد


 ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدف مند دارد. 


او به یک نقطه و هدف چشم می دوزد و تنها برای رسیدن به‌ آن در یک خط سیر مشخص می کوشد و در نهایت هم موفق است.


واقعا اینجور نیست ؟ 

جایی نیست که نباشم و نبینم مردمی رو که سر انداختن پایین و دارن میگن چشم چشم... یا با سکوتشون از جریانی پیروی کنن تا مبادا منافعشون به خطر نیفته و همه چیز حاضر و آماده در اختیارشون باشه و مبادا بخوان یه تکونی به خودشون بدن ! 

چرا این جوری ایم ما ؟ 

تا به حال فکر کردین که سکوت در برابر ظلم ها و کوتاهی هایی که بهمون میشه چه عواقبی داره ؟ 

مثلا فکر کردین همین دلژین قصه ی ما ، میتونست همکلاسیش براش مزاحمت ایجاد نکنه اگر همون اولین دختری که مزاحمت داشت رفته بود شکایت کرده بود ؟ 

یا بسته های پستیش همیشه به موقع دستش میرسید اگر همسایه ها که هزار بار مشکل داشتن ، فقط یک بار شکایتشون رو ثبت میکردن ؟ 

یا خط اینترنتش میتونست طبق روال قانونی در ۷۲ ساعت تخلیه بشه اگر اون شخصی که دو هفته اس خطش تخلیه نشده ، یه لحظه میومد یه شکایت خشک و خالی میکرد ؟ یا حتی یه پیگیری ساده ؟؟ 

هعی هم میگیم ولش کن بابا اینجا ایران هست و همین شکلیه ! 

پس کی میرسه که یه کم تکون بخوریم آخه :/ 


یعنی فکر کنم جاااایی نمونده که من طرح شکایت نداده باشم :)) 

سه شنبه درخواست تخلیه خط اینترنت دادم تا از شرکت دیگه ای اینترنت بگیرم ، خانمه بهم گفت دو هفته طول میکشه ! 

قبلش هم شرکت جدیدی که ازش میخوام نت بگیرم هشدار داد بهم که شرکت فعلی خیلی اذیت میکنه در تخلیه ی خط ... 

من هم تا اومدم خونه زنگ زدم مخابرات، گفت ابدا اینجور نیست که دوهفته طول بکشه ! ، درخواستت رو اگر ثبت کنن ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد خطت رو تخلیه میکنن...

بلافاصله زنگ زدم و گفتم که درخواست من رو بفرستین ، مبادا نگه دارین ... 

امروز پیگیری کردم دیدم درخواستم رو هنوز نفرستادن ...

زنگ زدم به شرکتشون و کلی عذر خواهی کردن ... من هم گفتم اما برای من فایده ای نداره ، من شکایتم رو ثبت میکنم ، چون اگر درخواست من رو سه شنبه میفرستادین ، حداکثر تا شنبه خطم تخلیه بود ، الان امروز که هیچی ، شنبه تااازه بفرستین من وسط هفته خطم تخلیه میشه ...

خلاصه که یک شکایت هم در سامانه ۱۹۵ ثبت کردم و امیدوارم که مثل سامانه اداره پست پیگیری کنن ...

+لطفا گوسفند نباشیم ! 

دلژین ۱۶ فروردين ۹۷ ، ۱۳:۵۳ ۱۶ ۲۸۲

نظرات (۱۶)

  • روشن شدگی
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۴:۰۴
    یک شهروند آمریکایی خطاب به سیاستهای جامعه خودش می گفت: طبقه اول جامعه را فقرا تشکیل می دهند. طبقه دوم قشر متوسط جامعه می باشند که وضعشان از طبقه اولی ها بهتر است و کار می کنند، مالیات می‌دهند که طبقه سومی‌ها پول روی پول بگذارند. و طبقه قشر فقیر هستند تا درس عبرتی برای دومی ها باشد که صدایشان در نیاید...
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۴:۳۷
      عجب....
  • برگ سبز
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۴:۱۲
    الان نفهمیدم تو میگی تو کتابهای ابتدایی الان دارن یاد میدن طرف مطیع باشه؟ 
    بچه های الان (و ایضا جوونها) مطیع نیستن هااااا یه بر وحشی اند که فکر می کنند با داد و هوار و زور میتونن به همه چیز برسند و میرسند!!! و اگر هم نرسیدند خودکشی می کنند که باز هم یه مدل اعمال خشونته! 
    انصافا فکر کردم میخوای در مورد دهه های قبل بگی 
    الان را اصلا قبول ندارم اینجوری باشه :| 
    گرچه داستانهای زمان ما هم همش مهربونی و گذشت و این چیزا بود نه محتوای اطاعت و مطیع بودن ولی خوب به ثمره های کتابهای اون موقع (ماها) بیشتر میاد این مطلب کانال نه به ثمره های الان.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۴:۳۸
      والا چیزی که من دارم میبینم جز اطاعت نیست 
      اوناییم که تو میگی مسخره بازیه  ! اعتراض راه و روش و شیوه خودش رو داره! ملت ما راه بلد نیستن ، بلدم باشن اغلب ساکت میمونن... 
      من هیچ چیزی جز اطاعت و سکوت نمیبینم 
  • جناب دچار
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۴:۳۵
    خیلی موضوع خوبی مطرح کردین
    واقعا میزان واکنش اجتماعی مردم ما [حتا در چارچوب قانون]  بسیار پایینه. مثالش هم همین مواردی که شما گفتید! یا مسئله رو جدی نمیگیریم! یا می ترسیم پیگیری کنیم و بده بشیم
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۴:۳۸
      این مسائل تازه خیلی خیلی کوچیکه.... 

  • سرمد
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۴:۳۵
    soroushnews.com
    مفید بود
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۴:۳۸
      خواهش میکنم
  • روشن شدگی
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۴:۴۰
    عجب!!! 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۵:۴۶
      بعله
  • خرمالو
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۴:۴۱
    خیلی خوب بود
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۵:۴۵
      :)
  • تسنیم ‌‌
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۵:۰۸

    بنابراین کودک ایرانی می‌آموزد طلب‌کننده و گیرنده 

    (مصرف کننده و تنبل) باشد


    اینو نفهمیدم از چی منتج شد! الان سربه‌زیر و مطیع بودن باعث میشه کسی طلب‌کننده و گیرنده باشه؟

    در کل قبول دارم که گوسفندهای سربه‌زیری هستیم. یا بخاطر فرهنگ تعارف و رودربایستیه یا کمبود عزت و اعتماد به نفس یا چیزهای دیگه، ولی مسلما به تربیت و آموزش برمی‌گرده!
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۵:۳۵
      ببین کلا این مطلب تلگرامی من رو به فکر فرو برد که چرا ما این شکلی هستیم 
      این که این مطلب درسته ، غلطه ، من نمیدونم ، اما طبق شواهدی که خودم از دور و برم دارم ؛ بی راه نمیگه
      دقیقا به همون تربیت و اموزش ما برمیگرده... 
  • فاطمه ...
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۵:۰۹
    سلام دلژین بانو
    نمیدونم سال نو رو تبریک گفتم یا نه ولی ان شاالله سال پر از خیر و خوشی در کنار خانواده محترمت داشته باشی

    با اینکه نقدهای زیادی به محتوا و در کل سیستم اموزشی کشور وارده ولی من چنین برداشتی ازش ندارم و بیشتر با برگ سبز موافقم با این تفاوت که حتی هم دوره ای های ما هم تک و توکی که امثال من تو فاز بچه مثبتی حرف گوش کن بودن اونم به واسطه محیط خانواده و الا کسی برای محتوای کتاب درسی که کسی تره هم خرد نمیکرد.
    ولی این چیزی که گفتی رو با اینکه خیلی باهاش برخورد کردم ولی برداشت اطاعت ازش ندارم. لااقل هر وقت که من نسبت به این رفتار اعتراض کردم دو تا باز خورد دریافت کردم.
    یا گفتن ولش کن حوصله داریا 
    یا گفتن چرا من خودم رو بد کنم 
    نکته جالبش برام اینه که هزار تا کار غیر ضروری دیگه رو انجام میدن و هزار تا عمل نادرست دیگه رو انجام میدن ولی وقتی به جایی که واقعا جای اعتراض داره میرسن سکوت میکنن. چراش رو دیگه نمیدونم واقعا.

    +منم خط اینترنتم رو دو سه روزه عوض کردم. دو هفته رو فکر کنم میخواست بیل برداره بیاد خط رو لایروبی کنه😂
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۵:۴۰
      اهان 
      من همین رو میخواستم 
      ولش کن حال داری ! (تنبلی)
      مگه خلم من خودم رو بده کنم ؟ (منفعت طلبی ) 
      +کار ندارم این مطلب تلگرامیه ! صحت و دروغش باید بررسی شه ، اما آدم رو به فکر فرو میبره که واقعا چرا ما ملتی تنبل و منفعت طلبیم ؟ هوووم ؟؟ 
      منفعت طلبی از اطاعت نشات میگیره ...
      من ساکت میشم مبادا نگاه فلانی به من تغییر کنه ... یعنی چی ؟ یعنی مبادا فلانی فکر کنه من خارج از خط اونم ! پس من با سکوت منفعت خودم رو حفظ میکنم 
  • برگ سبز
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۵:۱۲
    ۱. مسخره بازی نیست عزیزم با همین روش جلو میرن اتفاقا (تمام مسائل که کلان کشوری نیست مسائل مربوط به رفتارها در ادارات و محیط های مختلف اجتماعی تعدادشون بیشتره 
    ۲. اونایی که پیگیری نمی کنن این دهه جدیدیها نیستن اتفاقا اون قدیمی هایی مثل دهه من هستند. جدیدیها کلا کله خر و نترسند و خیلی پیگیری می کنن
    ۳. چیزی که هست قواتین چرت و چرندند و با پول و نفوذ راحت خریده میشن
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۵:۴۵
      الان تو به من جواب بده چرا یه عده حاضر نبودن برن از اون پسره مریض حراست شکایت کنن ؟ ولو با داد و بیداد ؟ 
      چرا روزانه این همه شرکت پست تخلف میکرد و کل محل شاکی بودن ، اما حاضر نبودن و حال نداشتن ۴ تا خط بنویسن شکایت کنن ؟ و فقط به غر زدن بسنده میکردن ! 
      چرا امروز باید برم شرکت و ببینم یه نفر دو هفته اس خطش تخلیه نشده و عین احمق ها هر روز داره میاد و میره و حاضر نشده ۴ تا خط بنویسه به یه جا بلکه ببینه مشکل کارش کجاس ! 
      ما ایرانی ها احساسی عمل میکنیم ! کلا حد وسط نداریم ! یا سکوت میکنیم میتمرگیم سر جامون یا از تنبلی یا از ترس ! یا بزن بهادر بازی در میاریم برای مسائلی که راه داره ! 
      همین اداره پست ، من ۴ خط نوشتم ، از اون موقع تا الان جرات نکردن یه بسته پستی من رو اینور و اونور کنن ! راس ساعت بسته هام میاد ! متعاقبش کل همسایه هام همین طور  !
      یا رفتم حراست اون پسره دیگه جرات نکرد نگاه چپ بهم بکنه یا مشابه مزاحمت قبلی من ایجاد بکنه برای دیگری !...
      من میگم چرا وقتی در یک چهارچوب خاص میشه کاری رو انجام داد ما انجامش نمیدیم واقعا ؟؟ 
      این  چیزی جز منفعت طلبی و تنبلی و اطاعت از یک جریان معیوب نیست ! نیست 
  • برگ سبز
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۵:۵۰
    خوب خدا خیرت بده اینا نشون دهنده ی اطاعت پذیریمونه؟ مورد اول که گفتی با بقیه فرق داره مورد اول مسئله دخترونه است وووووووووَ بذار دهنم باز نشه اعصاب ندارم 
    اما بقیه موارد هم ملت تنبلن خواهر! با سروصدا شد شده نشد ول می کنن چون امیدی به قوانین (همونطور که گفتم) ندارند 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۵:۵۹
      خب دیگه همون اطاعت پذیریه که شد شد ، نشد ولش کن بذار به راه خودشون ادامه بدن ، غیر مستقیم داری اطاعت میکنی از راهشون ... 

      +تو مورد اول حتی پسرهامونم حاضر نیستن حرف بزنن 
      همین ادم برای پسرهامونم مشکل درست کرده بود 😂

      +همین خود من ! منم یه تنبل منفعت طلبم که دانشگاهمون زور میگه زور میگه میگم باشه هر کار بگه میکنم تا بتونم مدرکم رو بگیرم ! ناخودآگاه یه گوسفند مطیعم 
      +هممون همینیم 
      تک تکمون 
  • روشن شدگی
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۶:۴۲
    متوجه نمیشم. چرا عجب؟ 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۷:۱۰
      متوجه کامنتتون نمیشم :)
  • روشن شدگی
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۷:۱۹
    منظورم این هست که اکثر نظام‌ها در حال سواستفاده از ملت هستند. و هرکدام سیاستی را اتخاذ کرده‌اند و فقط در ظاهر خوب به نظر میرسند. 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۸:۰۷
      کاملا قبول دارم 
  • مستر صفری
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۷:۴۷
    و تا لال باشیم کسی برایمان کار نمیکند و هرکس باید
    گلیم خودش را از اب بکشد و از بعضی از مردم هیچی
    جر دروغ و تزویر دیده نمیشود و اینکه برای احقاق حقت از
    هیچ تلاشی کناره گیری نکنی!
    من صحبت اون کانال تلگرامه رو قبول دارم.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۸:۰۷
      دقیقا... 

  • پشمآلِ پشمآلو
    پنجشنبه ۱۶ فروردين ۹۷ , ۱۸:۲۳
    خودت میگی از پایه اینجوری تربیت میشیم دیگه. . درنتیجه واضحه کشورم تو همچی وضعی باشه 
    من خودم هر دفعه بحث سیاسی شده گفتم مشکل ما از پایس .. اموزشمون غلطه
    الا هزارتا بدبختی که اون بالا داریم واس اینه که مث شاهای قدیم که ولیعهدا رو خراب میکردن که مبادا قیام کنن، اجازه نمیدن مدیر پروری و اموزش برای مدیریت صحیح انجام شه که مبادا جاشون گرفته نشه 
    اتفاقا این تحقیقه بنظرم نشون میده چق حساب شده دارن برا خودشون بشتر میسازن
    • author avatar
      دلژین
      ۱۶ فروردين ۹۷، ۱۹:۰۹
      همیشه اوضاع همین بوده متاسفانه ... 
      دقیقا همینطوره
  • تازه وارد
    شنبه ۱۸ فروردين ۹۷ , ۰۸:۱۸
    سلام عزیزم
    بگو چطور میشه از پزشکایی که هنوز شرح حال بیمار را نگرفته نسخه میدن یا اونایی که 5 تا 5تا بیمار را تو اتاقشون ردیف میکنن یا اونهایی که حتی با یه تشخیص اشتباه باعث مرگ یه نفر میشند شکایت کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و نهایت نتیجه اون شکایت چی میشه؟؟؟
    من زخمی از این شمشیرم . کاش تو کتابها بیشتر انسانیت تدریس می شدو کاش مسئولیت پذیری را یاد می گرفتیم. قصد توهین به قشر خاصی را نداشتم فقط یه زخم تازه شد از دردش گفتم
    • author avatar
      دلژین
      ۱۸ فروردين ۹۷، ۱۰:۱۲
      سلام 
      متاسفانه سیستم بهداشتی این مشکلات رو ایجاد کرده که هم پزشکان و هم بیمارها ناراضین متاسفانه
      و ربطی به انسانیت نداره :) 
      اگر پزشک بخواد وقت بذاره شرح حال کامل بگیره ، نصف مریض ها میمونن ، آخرش همون کارانه اشم بهش نمیدن که هیچی مریض هام در و شیشه رو میارن پایین که چرا ما رو ویزیت نکردی 
      دقیقا همین میشه باید چند تا چندتا ویزیت کنه بیمارها رو ... 
      وقتی درمونگاه از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر یهو ۶۰ تا مریض رو نوبت میده و تو باید ویزیت کنی ، نتیجه اش همین میشه 
      ولی شما میتونین‌ برای شکایت به سازمان نظام پزشکی مراجعه کنین
      سایتش هم هست ، تلفنی و از طریق سایت هم میتونین اقدام کنین 
      اما برای این مورد چون مشکل از خود نظام هستش ، راه حلی نیست فعلا 
      مگر تغییراتی انجام بدن 
  • خاله ریزه
    يكشنبه ۱۹ فروردين ۹۷ , ۱۵:۴۱
    آخ آخ قربون دهن. من هم به شدت با این موضوع موافقم که نباید در برابر آنچه که مهمه سکوت اختیار کرد. اما یه چیزی هم بگم که تو محیط کار بهم اتیکت زدن و میگن همیشه معترضم :/  در صورتیکه شعارم تو زندگیه اینه که حق گرفتنیه نه دادنی:)
    • author avatar
      دلژین
      ۲۰ فروردين ۹۷، ۱۶:۲۵
      منم تو محیط دانشگاه بهم میگن همیسه معترض بچه ها:/
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ...
با مهربانی وارد شوید...


نویسندگان