تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
بنشین لحظه ای ، رو در روی من...


دیشب داشتم در وادی اینستاگرام در صفحات پزشکی میچرخیدم که یهو رسیدم به یک صفحه برای سقط جنین...

دنبال کننده ی زیاد...

کار صفحه این بود که دارویی که  واقعا مصرفش بدون تجویز پزشک و اقدامات قبلی خطرناکه رو با قیمت های گزاف پست میکرد برای افرادی که میخواستن...

رفتم سرچ کردم ببینم آیا باز صفحه ای هم هست ؟؟ 

دیدم بعلههههههه...

تا ریخته از این صفحات...

با دنبال کننده های زیاد...

اغلب عکس یکی رو با روپوش سفید هم گذاشتن رو پروفایل و فرد ساقط کننده رو پزشک معرفی کرده بودن... 


به چند تا مساله فکر کردم ....
یکی تعداد دنبال کنندگان... 
چندین هزار نفر این صفحات رو دنبال میکنن...
نتیجه ای که میگیریم اینه که چندین هزار نفر احتمال میدن باردار بشن و این صفحات رو دارن تا در صورت بروز مشکل به این ها مراجعه کنن...
یکی از صفحات بالای ۲۰۰ تا عکس داشت از عکس بسته های پستی حاوی قرص و پیام های مصرف کنندگان... 
پس یعنی این موضوع سقط غیر قانونی خیلی جدی تر از اونیه که میبینیم...
و آمارش کم نیست...
و اما عوارض؟ 
قطعا عوارض خیلیییییی زیادی داره...
از اقدامات تهاجمی و غیر تهاجمی ناموفق که ممکنه منجر به آسیب به بچه یا مادر بشه...
تا اقدامات موفقی که باز تبعات خیلی خطرناکی رو برای بیمار میتونه داشته باشه ، چون در بیمارستان و زیر نظر کادر پزشکی انجام نمیشه و میتونه منجر به نازایی های بعدی و حتی مرگ بشه...
وقتی اینجوریه ...
و این همه عوارض داره...
و این همه تبعات داره...
و میدونیم آمار روابط نامشروع در کشورمون سر به فلک میکشه و پشت سر اون قطعا آمار بارداری های نامشروع و پشت سر اون اقدامات غیر حرفه ای برای سقط خواهد بود ....
وقتش نیست بهش فکر کنیم ؟ 
شاید کمترین کاری که بشه کرد، در اختیار گذاشتن یک راه قانونی و مطمئن برای سقط برای این مادران هست ... تا هم از تولد فرزندان نامشروع که اغلب رها میشن و یا دچار معلولیت هستن جلوگیری بشه و هم سلامت اون زن حفظ بشه ... 
یا فرهنگ سازی باز تر از طریق رسانه های عمومی مثل تلویزیون ، رادیو برای جلوگیری از بروز بارداری های ناخواسته ... 
کنارِ اون فرهنگ سازی ای که برای جلوگیری از این روابط میشه ، بالاخره باز هزاران نفر هستن که به هر دلیلی دچار این آسیب میشن... و به نظرم بهتره فکر اساسی ای برای جلوگیری از آسیب بیشتر به افراد آسیب زده بشه...
+به نظرتون چه کار میشه کرد ؟ برای فرهنگ سازی جلوگیری از این آسیب؟ و بعد از اتفاق افتادن اون مساله برای جلوگیری از آسیب بیشتر چه کار میشه کرد ؟ 
+نگین کسی که این کار رو کرده بره بمیره یا حقش بوده یا هرچی ... به این فکر کنین که حالا که اتفاق میفته و افتاده و برای هر شخصی به هر دلیلی میتونه اتفاق بیفته ...
تا امروز چند نفر بابت این آسیب از من کمک خواستن و من واقعا نمیتونستم به خاطر مسائل اخلاقی و قانونی حتی اسمی از دارو ببرم و واقعا نمیدونستم بگم چیکار کنن و به گفتن کاری از دست من بر نمیاد و به پزشک متخصص مراجعه کنید ، بسنده کردم و واقعا همیشه نگرانشون بودم نکنه بلایی سرشون بیاد! چون اغلب متخصصین به خاطر مسائل قانونی زیر بار این مساله نمیرن (جدای مسائل اخلاقیش ،احمقه مگه به خاطر چندرغاز پول این کار بیاد خودش رو کلا از نون خوردن بندازه ) و اکثرا توسط لیسانسه های پرستاری و مامایی (که جایی خوندم که مدرک هم ندارن خیلی هاشون حتی(طرف ۱ ترم خونده میگه ماما و یا پرستارم)  ) و یا افرادی که تجربی این کار رو میکنن و زیر زمینی، انجام میشه و چقدر هم خطرناکه... 

راه حل ها و نظراتتون رو دوست دارم بدونم ...

دلژین ۱۶ بهمن ۹۶ ، ۱۷:۲۶ ۳۳ ۴۹۷

نظرات (۳۳)

  • ستاره جان
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۱۸:۳۷
    بیا جان ما اون اسم پرستار رو بردار از تو پست 
    خیلی چندشم میشه چون :/ 
    یه بار یه زن و مردی اومدن تو بخش تزریقات بیمارستان وقتی من طرح بودم رو یک کاغذی که سرنسخه هم نبود و یک تکه کاغذ بود زده بود ..........(انتظار که نداری اسمشو بنویسم؟ 😉) بعد اومدن که من بزنم زیرش امضای ماما بود ولی یادمه اگه اشتباه نکنم اسم بیمار نداشت گفتم چرا؟ مرده گفت تو عقدیم رفتم نشون همکار واحد آقایون دادم و گفت ..... برای ختم هستش که گفتم خوب اینم فلان کار رو می کنه گفت آره گفتم من نمیزنم گناه داره گفت نه نزن بار قانونی داره 
    خلاصه برگشتم گفتم من نمیزنم (یادم نیست به پزشک هم گفتم یا نه و از اول هم نمیخواستم بزنم چون بنظرم گناه داشت) گفتن چرا؟ گفتم من نمیزنم گفتن چیکار کنیم گفتم برین پیش همون که براتون نوشته خودش بزنه 
    الان نمیگم گناه داره سقط و اینا 
    چون گناه بزرگتر اون اتفاقیه که افتاده 
    گناه بزرگترترش هم مربوط به اون دو آدم نیست مربوط به اوناست که با پُز (پوزه!!!) روشنفکری بیچاره مون کردن 
    خدایی نمی دونم در جواب سوالت چی بگم؟ 
    بگم باید مثل رایگان بودن آزمایش ایدز و اجباری شدن واکسن هپاتیت اینا رو هم تو مراکز بهداشت براشون یه فکری بردارن؟ و یه واحدی درست کنن؟ نمی دونم مریم  
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۵۲
      حالا باز اونا مشروع بوده
      باز چه جراتی ک اومدن درمانگاه یا بیمارستان :)) 
      +اره ی واحد باشه بهشون خدمات بده...
  • ناشناس
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۱۸:۴۳
    یک بار درگیر این قضیه شدم و به این نتیجه رسیدم اگر باردار بودم و نتونستم سقط کنم خودکشی کنم...

    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۵۰
      خدا نکنه :)
  • دخترمعمولی
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۱۸:۵۷
    به نظر من برای این موضوع راه حل مشخصی وجود نداره. این از مباحث روز دنیاست که هنوز جواب مشخصی بهش داده نشده.
    مثلا گفته میشه اون فرزند نامشروع سقط بشه. خب یه سوال اینه که اصلا چرا؟ حالا گیرم که پدر و مادر اون بچه یه رابطه ی نامشروع داشتن، اون بچه چه گناهی کرده که حق حیات ازش سلب میشه؟ اینه که عده ی زیادی هم هستن که طرفدار حقوق اون جنین هستن.

    یا مثلا گفته میشه اون جنین بیماره و معلوله و این حرفا، اما خب اگه به دنیا نگاه کنین، کل جنگ های دنیا رو آدمای سالم از نظر فیزیکی راه انداختن! کدوم معلولی تا الان تبدیل به هیتلر شده؟ در عوضش یکی هم مثل استیون هاوکینگ هست که معلوله. این که معلول فیزیکی هست هم به نظر خیلی ها دلیل درستی برای سقط کردن بچه نیست.
    درسته که این قضیه کلیت نداره، اما خب ما هم از آینده خبر نداریم.
    یه متنی بود که سال ها پیش خونده بودم. الان هرچی گشتم اونو پیدا نکردم، اما خب مشابهش رو پیدا کردم:
    http://n-o-k-t-e.blogsky.com/1387/12/19/post-218/

    من شخصا تصورم اینه که به جای اینکه به فکر سقط بچه های نامشروع باشیم، بهتره طوری فرهنگ سازی بشه که کسایی که دوست دارن حداقل بتونن بچه شون رو نگه دارن، حتی اگه حاصل رابطه ی نامشروع باشه.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۵۰
      چرا ؟ 
      دلیلش این که طرف به هیچی اعتقاد نداره 
      هیچ جوره هم نمیخواد بچه رو 
      سقط قانونی نباشه میره سراغ عیر قانونیش
      عوارص... مرگ...
      یا موفق نمیشه و یه بچه میاد و سریع میندازتش گوشه خیابون و تو سطل اشغال 
      بچه میمونه و یه اینده تباه 
      +هر چقدر فرهنگ سازی کنی باز درصدی دچار این اسیب میشن... 
  • ام اسی خوشبخت
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۱۸:۵۹
    راه حل دادن فایده ای داره وقتی مسئولین از همه این مسائل خبر دارن و نمیخوان اقدامی انجام بدن؟
     نه اینکه راه حلی نیست, راه حل رو میدونن, اما نمیخوان عملی کنن. هزاران متخصص و اتاق فکر و ... دارن اما نمیخوان کاری بکنن, هدفشون چیه نمیدونم. این مسئله هم مثل هزاران مسئله رها شده دیگه.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۸
      کاری با مسیولا ندارم 
      میخوام بدونم دوستان فکرشون به کجا میرسه در رابطه با این مساله ی خاص 
      +متاسفانه و یا خوشبختانه حل بعضی از معضلات زمان میبره... متاسفانه اش برای اون هایی که به زمان حلش نمیرسن و قربانی میشن و خوشبختانه اش برای افرادی ک به زمان خوب حل اون معضل میرسن...
      درست مثل ایدز که اوایل هیچ بهایی بهش داده نشد و سعی کردن مخفی نگهش دارن... 
  • تسنیم ‌‌
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۱۹:۲۹
    متأسفانه بله! پزشک‌ها بخصوص متخصص‌ها خیلی کم حاضر میشن همچین کاری بکنن، چون از نظر مالی براشون به صرفه نیست. بیشتر اونایی که این کار رو تقبل میکنن یا واقعا بیسوادن، یا واقعا ماما هستن (با احترام به اکثریت جامعه‌ی مامایی که وجدان دارن و این کار رو نمیکنن)

    ولی واقعا نمی‌تونم بگم "باید بهشون اجازه‌ی سقط قانونی داد" تو قرآن بارها تاکید شده که نفسی که خدا بهش حق زندگی داده رو حق ندارین بگیرین. ولی در مورد فرهنگ‌سازی صددرصد! مثل خییییلی دیگه از بخش‌های جامعه که نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی داره، حوزه‌ی سلامت مثلا روش‌های جلوگیری هم نیاز شدید بهش داره. حتی شاید لازم باشه آموزش این مسائل رو بیارن تو کتاب‌های دبیرستان.
    به اضافه‌ی همون فرهنگ‌سازی در مورد کم شدن آسیب‌های اجتماعی که خودت گفتی.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۶
      سقط قانونی نباشع ، عیر قانونی هست...
      دیگه خودت عوارضش رو مطلعی...
      سقط نکنه بچه بیاد ، بهش میگن زنا زاده ، بچه رو ول میکنه گوشه خیابون 
      میمونه یه بچه با یه اینده تباه 
      +کتاب درسی رو خیلی موافقم... فعلا فک کنم باید تو راهنمایی هم بیارن دیگه
  • فاطمه
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۱۹:۳۳
    فرهنگ سازی خیلی از مشکلات رو حل میکنه .ولی فکر کنم آخرین چیزی که دولت مردامون بهش فکر میکنن این دست مسائل باشه. متاسفانه 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۳
      دقیقا
      ولی باز هرچقدر هم فرهنگ سازی بشه مشکل ۱۰۰ درصد حل نمیشه و برای باقیش باید فکری کرد
  • آنیا بلایت
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۲۰:۰۰
    چه مرتبط شد پست هامون باهم -_- :))
    به‌نظر من اون سیاست های جلوگیری از رواج پیدا کردن اینجور روابط باید واقعی تر و قابل درکتر باشه برای مردم و به غیر از اون صد در صد حتما برای یه سری افراد ممکنه اینجور روابط اتفاق بیوفته؛ بیشتر افرادی که اینجور روابطی رو دارن نمیخوان بچه‌دار بشن (به غیر از ازدواج سفید و... که فکر کنم توی ایران زیاد طرفدار نداشته باشه :)) )، غیر از اون خیلی خانواده ها هم به هر دلیلی مثل شغل یا تحصیل زن یا مشکل مالی و... نمیخوان توی یه بازه‌ی زمانی باردار بشن. پس آموزش پیشگیری از بارداری باید خیلی بیشتر و اونم بدون اینکه حالت تابو بگیره، خیلی قبل تر از دانشگاه و توی مدارس باشه. چون ممکنه یکی قبل از دانشگاه به این اطلاعات نیاز داشته باشه و یا حتی اصلا دانشگاه نره. بعد از اون هم چه چیزی مهمتر از سلامتی دیگه؟! باید سقط جنین قانونی وجود داشته باشه. حتی اگر اون مادر جون سالم به در ببره حدس میزنم امکان ابتلا به خیلی از بیماری های مسری توی اون فرآیند سقط جنین وجود داشته باشه. پس کلا بیان و این قانونای خطرناک رو بردارن که یه عده ازش الکی سود نبرن و یه عده هم الکی ضرر نکنن -_-
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۳
      درسته ...
  • "حانیه :)"
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۲۰:۰۱
    بنظرم مشکل تو آموزش ماست از همون ابتدایی نشنیدی میگن خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود... 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۲
      خب مشکل هرجا 
      چیکار کنیم 
      ؟
      دوست دارم نظر و راه حل ها رو بدونم‌
  • soolin :)
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۲۱:۵۰
    I don't have any idea,my dear.because l don't have an exprience On this topic.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۲
      نیازی به داشتن تجربه نیست... یه فکره... 
  • فاطمه ...
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۲۳:۰۳
     کسی که به فکر سقط جنین احتمالی در اینده هست یعنی راه جلوگیری از بارداریش رو بلد نیست؟!




    از نظر فقهی حتی سقط جنین نامشروع هم قتل محسوب میشه چون حق حیات داره. من نمیدونم راه حل این ماجرا چیه فقط میدونم سقط قانونی راه حل مناسبی نیست. 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۴۱
      نه بلد نیستن :) 
      من کلا کاری ب شرع و عرف و دین و ... ندارم تو این پست، کسی که معتقد باشه خیلی و رعایت شرع و عرف رو بکنه دچارش نمیشه 
      من میگم این آسیبیه که وجود داره 
      با سقط غیر قانونی چکار کنیم ؟ قانونی نباشه خب جون یه انسان در خطره... مرگ...
      عفونت ها
      نازایی ها 
      اگرم سقط نشه یه بچه رو میندازن گوشه خیابون و میرن 
      میمونه یه بچه 
      یه آینده تباه 

  • آقای خاص
    دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ , ۲۳:۱۴
    نظر نمیدم
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۰:۵۲
      اوکی
  • صحرا
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۰۰:۵۳
    سلام
    فرهنگسازی رو که شدیدا بهش احتیاج داریم،یه مستند بود که دقیقا اسمش یادم نیست بررسی کرده بود که توی غرب حتی توی دبیرستان امکانات پیشگیری در اختیار دانش اموران میذارن
    راستش ادم معتقدی هستم و با افتخار یک مسلمون، اما به نظرن دین یه مسیله شخصیه اینکه من با گرفتن نفس مخالفم دلیل نمیشه با این وضعیت افتضاح جامعه اداره بشه، باید امکاناتش رو قرار بدین حالا هرکس برحسب اعتقاداتش
    ...
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۷:۱۶
      کار به یه جایی ک برسه 
      واقعا همین امکاناتم غنیمته ... 
      من خودم هم با قتل یک موجود زنده موافق نیستم 
      قطعا اگر حمایت بخواد بشه اول سعی میکنن دو نفر رو حفظ کنن 
      فرهنگ سازی کنن و حمایت بشه که طرف اگر دوست داشت بچه اش رو نگه داره مراقبت کنه... 
      روان درمانی میخوان تک تک این ها ...
      بعد هم در آخر در اختیار گذاشتن سقط قانونی برای جلوگیری از عوارضش... 
      +موافقم باهاتون
  • سویل :)
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۰۱:۰۶
    سقط که خیلی مسائل قانونی و اخلاقی زیادی داره ... و شما بهتر از من میدونی که بعد از 18 هفته به هیچ وجه سقط انجام نمیشه ... به نظرم اول میشه آموزش داد به کسایی که روابط زیاد و خارج از خانواده دارن که روش جلوگیری مطمئن داشته باشن...واقعا یکسری ها روابطشون خارج از حد تصور هست و قابل محدود شدن هم نیست ، اون موقع که کارآموزی زنان بودیم تو 3 هفته کارآموزی 3 مورد بچه ی نامشروع تو اون بیمارستان آموزشی به دنیا اومد که مادر هر 3 ادیکت بود
    یکی از مادرا بچه رو گذاشت و فرار کرد :/  اره از بیمارستان فرار کرد و بچه رو گذاشت بیمارستان :/ واسه همه جای تعجب بود که چه جوری فیلتر های مختلف رو رد کرده و فرار کرده ، اون 2 مورد دیگه ام میگفتن صیغه شدن ولی معلوم بودن دروغه چون هیچ احدی نیامد بیمارستان بعد زایمانشون... یکی از بچه ها بابت اعتیاد مادرش وزن نگرفته بود و پره مچور بود...وزنش 1800 بود آدم دلش میخواست جیغ بکشه از غصه وقتی نگاهش میکرد ....
    یه سری ها تو خونه های تیمی زندگی میکنن و حتما تو اون خونه ها مورد تجاوز قرار میگیرن و خیلی ها توسط محارمشون بهشون تجاوز میشه متاسفانه... تنها راه فقط به نظرم آموزش پیشگیری یا نهایتا توبکتومی هست، چون اون موضوع تجاوز غیر قابل حل شده ...
    :(
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۷:۱۳
      یادمه خونه بهداشت بودم... طرف میومد... 
      چند سالته ؟ ۴۵/ بچه چندمه ؟ ۵ ام / خب ببین تو دیگه نباید باردار شی خیلی خطرناکه ! جلوگیری باید داشته باشی / دارم ! / ااا باریکلا ، روشت ؟ / طبیعی :/ / نه عزیزم اون فایده نداره، الان بهت قرص میدم ! / نه نه من قرص نمیخورم / خب بهت کاند** میدم / نه نه آقامون خوشش نمیاد !/ خب بیا اینجا رایگان برات IUD میذارن ! 
      میره که بره :)) 
      یعنی ۹۹ درصصصد همینن... :)) 
      ####
      بعله آموزش اول همینه ... و البته خب باز طول میکشه آموزشه فرهنگ بشه واقعا...
      اره این موارد زایمان های این چنینی زیاده...
      توبکتومی هم واقعا نمیدونم... شاید این زن بعدا بخواد باردار شه خب... 
      بخواد ی بچه مشروع داشتع باشه... 
      +اره خیلی از این مسائل بیشترم هست 
      همین زن های معتاد و کارتن خواب هم اغلب مورد تجاوز قرار میگیرن 
  • فاطمه ...
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۰۱:۴۱
    من اسم اون موجودی رو که به خاطر لذت خودش جون یک موجود بی دفاع رو بگیره یا غیرمسئولانه رهاش کنه ادم نمیذارم. از این نگاه اومانیستی که منه انسان و لذت بردنم محور همه چیز هست متنقرم. شاید حتی نازاییه بهترین لطفی باشه که خدا بتونه بهش بکنه.


    اگر اقدامی هم از نظر قانونی باید بشه در راستای نجات اون بچه ست. هر چند اگر این هم بی تشر باشه باز معلوم نیست نخوان هر سال یه بچه تحویل بهزیستی بدند.
    طبق یک گزارش در امریکا پنحاه میلیون سقط جنین ثبت شده. سقط جنین قانونی یعنی مرحله اخر انقلاب جنسی. فاجعه ای بزرگتر از چیزی که الان هست رخ میده. حالا باز یکم میترسن از عواقبش اینطور میکنن وای به حال بعد.

    دوستانی که در مورد اموزش دبیرستان و راهنمایی گفتن رو ارجاع میدم به صحبت جیل کربی رییس سابق موسسه حمایت از خانواده انگلیس که گفته بود اموزش های جنسی نه تنها موجب جلوگیری از بارداری کودکان نشده بلکه افزایش هم داده این موضوع رو.
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۷:۰۷
      یه مساله ای هست به قول استادم همه ی ما سوار یک کشتی هستیم و عین همیم...
      اگر شرایط ما یکسان بود قطعا عین هم بودیم...
      پس هیچ تضمینی نیست من و تو اگر شرایط همون آدمی که میگی ادم نیست رو داشتیم ، مثل اون نبودیم و نگاه اومانیستی نداشتیم به قول تو...
      بیرون گود نشستن و راجع به این مساله و آدم ها قصاوت کردن خیلی راحته ولی داخل گود بودن و درک دردشون راحت نیست ...
      تو از کجا میدونی اون شخص بعدا توبه نکنه و بعدا به زندگی عادی برنگرده و دلش نخواد بچه داشته باشه ؟ :) 
      جون و سلامت آدم ها خیلی مهمه... خیلی مهم تر از اون که بشینیم برای یک بالغ سالم ، بگیم نازاییه بهتره ... مرگه بهتره...‌
      در رابطه با این مساله هم موافقم...
      قطعا اول حفظ منفعت هردو ...
      یه صد سال زول میکشه ولی امکان پذیره...
      فرهنگ مادران تنها رو جا بندازیم...
      حمایت شن برای اینکه خودشون نگهداری کنن از بچه اشون... یا بعد از زایمان بچه اشون رو خیلی راحت بهزیستی یا هرچی پذیرش کنه (که باز خیلی اسیب زاس) 
      ولی الان که حاضر نمیشن ... حتی به بهزیستی بخوان بدن هم حاضر نمیشن...
      نمیخوان کلا اون بچه رو ...
      بنابراین باید فکری به حالشون بشه... تا حالا چند صد سال بگذره بلکه فرهنک خیلی چیزا تغییر کنه... 

      اصلا حق نداریم به یک آدم بگیم تو رفتی این کار رو کردی ، همون بهتر که بمیری یا نازا بشی ! 
      +آموزش ها هم اگر جامعه جامعه ی بسته و پاکی بود درست ... ولی الان باید یک حداقل آموزش عمومی در این رابطه برای جلوگیری از آسیب باشه... نه این که بشینیم شاهد سقط جنین دختر مدرسه ای ها تو توالت باشیم :) 
  • soolin :)
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۰۷:۳۲
    اوه نه،من منظورم تجربه نبود،منظورم این بود که هیچ نظری ندارم.ولی فک کنم بجای idea باید یه کلمه ی دیگه ای میذاشتم.(آبروم رفت اصن😁)
    اما درسته که من هیچ نظری ندارم ولی موضوع جالبی انتخاب کردی و حتما کامنتای این پستُ میخونم ببینم دیگران در این مورد چی میگن.😍
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۶:۰۶
      نه فهمیدم منظورت رو 
      نوش جونت 
      حالا باز ایده ای به ذهنت رسید بگو 
  • soolin :)
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۰۸:۲۰
    در راستای کامنت قبلیم بگم اولش یه حرف نا مربوطی زدم که اصلا ترجیح میدم نظر قبلیمو حذفش کنی و تایید نکنی.😔😔
    به من بگو دِ اخه سر صبح،اونم با این فکر مشغول وقتِ نظر گذاشتنه؟والا😑😑
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۶:۰۶
      کدووم :))) کجاا ؟؟ 

  • فاطمه ...
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۰:۲۳
    در مورد تفاوت شرایط کاملا باهات موافقم دلژین بانو. من چون به شدت عاشق بچه مادرشدن و مادری کردن هستم چنین حسی نسبت به چنین این افرادی دارد.
    و الا بدیهی هست که هر کسی میتونه تغییر کنه. مثل همه این افرادی که در بین اطرافیان سابقه سقط جنین های مشروعشون رو داشتن و اگرچه با مشکلات جسمی مواجه نشدن ولی با گذشت چند سال دچار پشیمونی و مشکلات روانی و افسردگی های شدید شدند تازه یادشون افتاده بچه م رو کشتم.
    تمام حرف من اینه که اگه مادر انسانه جنین هم انسانه.
    شما میگی خانم تو سن فلان یا یکی تو دوران عقد یا اصلا معتاد و کارتون خواب نمیخوان نمیدونن یا به هر شکل شرایطش رو ندارن جلوگیری کنن من میگم با کسی مواجهیم که اصلا برای لذت خودش میگه چند ماه دیرتر بندازش. اصلا حد یقفی برای این تمایلات نیست و سختی راه حل دادن برای خیلی از اسیب های اجتماعی همینه. 
    سقط قانونی مثل ژلوفن میمونه. یه مسکن بدیم درد رو ساکت کنیم بعد طرف با کلی عوارض دیگه مواجه بشه.
    اینکه بیایم رسمیت بدیم به این نگاه که انتخاب با خود فرد هست که نگهش داره یا نه همون کاری هست که غرب کرد. اینکه ما هم بیایم همون مسیر رو بریم بعدش بعد سالیانی یه دکتر ناتانسونی پیدا بشه بخواد تازه ثابت کنه اون جنین هم انسانه و حیات داره . 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۶:۰۶
      میدونی 
      تو داری تاکید میکنی روی اخلاق 
      اخلاقی که همه امون قبولش داریم 
      دقیقا همینه منم دوست دارم بچه و هرگز حاضر نیستم به بچه ام آسیب بزنم (البته بچه ی مشروع) 
      کلا بحث سر اینه که برای افرادی ک به نقطه ی سقط میرسن و روی پله ی آخر می ایستن، حالا به هر دلیلیییی 
      باید چی کار کرد 
      اونهایی ک واقعا نگه نمیدارن بچه رو و به هر طریقی شده این کار رو میکنن ! یا به خودشون آسیب میزنن و یا میسپارن دست فرد بی تجربه ... 
      من نمیگم جنین حیات نداره انسان نیست 
      قطعا هست قطعا هم ساقط کردنش با اخلاق ما جور در نمیاد 
      اما وقتی کسی از این کار نمیگذره چی؟؟ 
      سلامتش ، جانش به خطر میفته خب... 
      من بحثم رو اینه... 
      وگرنه کامل قبول دارم و میفهمم چی میگی
  • فاطمه ...
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۰:۲۸
    ببخشید دلژین جان که خیلی حرف میزنم
    مدت هاست از اون فضایی که میشد به راحتی حرف بزنیم بحث کنیم و از دغدغه هامون بگیم دورم 
    دیگه سر شما رو درد اوردم
    😘
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۶:۰۱
      اتفاااقا خیلی خوشحال میشم بچه ها شرکت کنن تو بحث ها 
      بحث کنیم 
      تبادل نظر کنیم 
      مرسی که وقت گذاشتی
  • صحرا
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۱:۳۶
    خب ،
    اول اموزش جلوگیری
    حمایت از مادران تنها
    رفع شدن نگاه بدی که جامعه
    به او ن بچه ها داره کاش توی حرف هامون هم اصلاح کنیم رابطه نامشروعه اما بچه ای که حاصل این رابطه باشه نباید نامشروع خطاب بشه
    ودر اخر برای کسانی که خودشون میخوان سقط جنین
    البته اینها همش در سطح جامعه مطرحه قیل از اون بحث تربیت و این چیز هاست که باید تو خانواده انجام بشه قبل از رابطه ..


    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۶:۰۰
      درسته 
      +البته مواردی هست که کلا تربیت و شرایط نیست 
      پدرایی ک دخترهای خودشون رو میفروسن 
      معتادهایی که زن خودشون رو میفروشن... 
      معضلات زیادع
  • "حانیه :)"
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۲:۱۹
    خوب معلومه بالام جان یه تغییراتی تو محتوای کتاب های درسی مون بدیم مثلاً الان فک کن تو دوران راهنمایی بجز کتاب حرفه و فن کدوم یکی الان به کامون میاد؟ هیچکدوم ولی اگه ما انقد اطلاعات خوبی رو تو اختیار بچه ها بذاریم یا حتی چه اشکالی داره مدارس مختلط بشه و آموزش هامون درست باشه فک کنم درصد این کار کمتر باشه البته شاید درست نباشه ها من فقط نظرم رو گفتم :)
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۵:۵۸
      خب من اینجا رو گذاشتم که هر کس نظرش رو بگه دیگه 
      اینم ی نظره 
      ولی من شخصا در رابطه با مختلط شدن مدارس ، معتقدم فرهنگش اول باید جا بیفته ، جامعه ما فعلا پذیرای همچین فرهنگی نیست 
      اونجوری معضلات بیشتر میشه
  • سویل :)
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۳:۰۳
    اخ اره اینکه میگفتی روش جلوگیریت چیه و میگفتن طبیعی وااااقعا حرص ادمو درمیاورد...
    تو پایگاهای سلامت شهر ما ویزیت ماما 1400 تومنه ! با همون 1400 همه کار میکنن از مشاوره و معاینه سینه تا گذاشتن IUD !!! ولی واقعا جای تعجب داشت که باز هم یه سری مقاومت میکنن واسه مراجعه....
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۵:۵۷
      😂 
      تازه این مسائل برا خیلیا کلهم رایگانه همون ۱۴۰۰ هم نباید بدن 

  • "حانیه :)"
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۴:۱۴
    مریم جان خیلی گلی خواستم ازت تشکر کنم امروز ناهار افغانی پلو گذاشتم :)
    مادرم تو یه گروه آشپزی عضو هست وقتی عکسش رو گذاشتم کلی ازش دستور خواستن و پدر و مادرم هم خیلی خوششون اومد بعد یکسال این اولین غذایی بود که پختم چون من بیشتر کیک و شیرینی میپزم ممنونم ازت 

    http://s8.picofile.com/file/8318693876/DSC_0334.JPG
    • author avatar
      دلژین
      ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۵:۵۶
      عزززیییزم 
      وای نوش جونتون 
      چقدرم قشنگ شدههه 😍
  • "حانیه :)"
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۶:۱۳
    عزیزی،کلی ممنونتم 💜💛❤💚💙
    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۱۱
      ماااچ
  • soolin :)
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۶:۱۵
    هیچی خواهر هردوتا باهم تایید کردی و ابروی نداشتم رفت تو جوب😁.حالا ولش کن مهم نیست.
    نظرات خوندم.هنوز هم نطقی(نتقی) ندارم متاسفانه.🙂
    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۱۱
      😂😂😂
  • "حانیه :)"
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۶:۱۶
    http://s9.picofile.com/file/8318704934/DSC_0326.JPG

    اینم چند روز پیش درست کردم اولش خجالت کشیدم بذارم اخه اونجور که میخواستم نشد نگا به قیافش نکن بعد گفتم تو که از خودمونی🙈🙈🙈
    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۱۰
      اوه 
      خدایی استاااادی هاااا 
      دمت گررررم 
      من تا حالا شیرینی و کیک درست نکردم...
  • صاد
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۱۹:۴۲
    سلام

    یادمه یه طرحی بود برای جلوگیری از شیوع ایدز بین معتادها به این شکل که دیدن اینا از سرنگ چند بار استفاده میکردن و چند نفره هم! دیگه گفتن بهشون رایگان سرنگ داده بشه هر چقد میخوان .
    تا یه مدت صبح ها که میرفتم دانشگاه یه منظره ی بامزه تجمع معتاد ها ساعت 6 و نیم 7 صبح کنار مسجد محل بود که از منتظر توزیع سرنگ مجانی و تمیز بودن D: 

    مسئله ی مشابهی بود که کنترل چیزی که اونقد نمیشه جلوشو گرفت رو به عنوان یه سیاست اتخاذ کردن ..
    منطقی هست که در مورد این مدل بارداری ها یا آسیب های مربوط هم یه تصمیم برا کنترلش بگیرن فعلا و بعد فکر پیشگیری های فرهنگی و غیره و ذلک بیوفتن
    البته باید قبول کرد که به خاطر فرهنگی که ما داریم شاید کنترلش این طور مستقیم مقدور نباشه چون حضور فرد اونجا و برچسبایی که بهش میخوره بار روحیش اونقد هست که خیلیا زیر بارش نرن..

    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۱۰
      سلام 
      دقیقا همینه 
      اتفاقا همین ایدز رو خیلی تو جواب کامنت ها من گفتم...
      قطعا برای این مورد هم این اتفاق خواهد افتاد... 

  • سارینا .م
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۲۰:۱۵
    میدونید. از اونجا که رویه فعلا بر تکذیب روابط نامشروعه، به دنبالش هم کسی پیگیر این آمارهای هولناک و عواقبش نمیشه و کلا پی ش رو نمیگیرن! 
    اول باید به جامعه و آقایون فهموند با انکار هیچی درست نمیشه! هروقت اینو فهمیدن، بقیه ش رو میشه کاری کرد. 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۰۹
      دقیقا 
      کشور ما عاشق تکذیب کردن و خوب جلوه دادن همه چیزه :)) 

  • x
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ , ۲۲:۲۲
    راه حل ؟؟؟ ما کاره ای نیستیم بتونیم راه حل ارائه بدیم یا اجرا کنیم :( 
    خیلی متاسف شدم :( 
    به نظرم این که شرایط سقط مطمئنن و زیر نظر پزشک و اصولی و بهداشتی برای همه ی خانم ها ایجاد شه بهترین راهه چه اون بارداری از رابطه ی مشروع باشه چه نامشروع 
    خیلی رویایی بود کامنتم :/ میدونم :/ 
    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۰۸
      قضیه اینه که اتفاقاتی که سال ها بعد در جامعه رخ میده ؛ از افکار و عقاید و نظرات سال ها قبل نشات میگیره...
      این هم همینه..‌
      مطمین باش که این نطر تو هم محقق میشه ؛)
  • تسنیم ‌‌
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۰۸:۴۸
    حقیقت اینه که وقتی اینجا کامنت گذاشتم هیچ احساسی راجع به جنین و انسان بودنش نداشتم، اما منطقا اون رو انسان در نظر می‌گرفتم همیشه.
    دیروز که برای nمین بار با کیسش مواجه شدم ولی فرق داشت. مادر فقط برای اینکه فکر می‌کرد توانایی بزرگ کردن یه نوزاد و یه بچه‌ی یکساله و یه دوقلوی مدرسه ای رو نداره می‌خواست بچه رو بندازه.
    میگی برای اونایی که به پله‌ی آخر رسیدن چیکار کنیم که وضعشون بدتر نشه؟ اگه ما بخوایم برای اون سری افراد این راه رو باز کنیم در واقع برای اونایی که رو پله‌ی اول هستن هم باز کردیم و هیچ فیلتری نمی‌تونه اینا رو از هم جدا کنه.
    خودت چی فکر می‌کنی؟ راه‌حلی به ذهنت میرسه؟
    • author avatar
      دلژین
      ۱۹ بهمن ۹۶، ۰۹:۰۷
      میدونی خیلی بحثش پیچیده اس...
      متاسفانه من خودم یکی از نزدیکانم تا به حال دو بار رفته سقط کرده ، فقط به خاطر اینکه دیگه بچه نمیخواسته! هرچند اون پیش یه متخصص رفته و پول خیلیییی کلانی داده :)))
      ولی خب من تو نظرم تاسیس یه موسسه اس‌....
      موسسه ای که اولین کارش حمایت باشه 
      یه تیم قوی که وقتی کسی با این تصمیم پاش رو میذاره تو ، کاری کنن که این بشه آخرین راهی که میشه بهش رسید ، نه اولین راه... 
      و در آخر و بسته به شرایط افراد اون راه آخر انتخاب بشه...
      و مطمئنم یه روزی این اتفاق خواهد افتاد... 
      همون خانمی که تو دیروز باهاش مواجه شدی فقط کافی بود یه روانشناس یه روانپزشک درست و حسابی براش وقت میذاشت تا از این تصمیم منصرفش کنه...
      اونقدر تو این راه اتفاقات و داستان های مختلف وجود داره که نه میشه برای همشون به قطعیت گفت نه بچه رو نگه دار و نه میشه برای همه گفت بچه رو سقط کن... 
      یه عقیده ی شخصی ای هم که خودم دارم ، کیفیت زندگیه...
      اگر قراره بچه هایی متولد بشن با کیفیت های زندگی فوق العاده پایین چه فایده...
      چند وقت پیش میخوندم که این کودکان کار ۹۰ درصدشون مورد تجاوز قرار میگیرن...
      تصور کن یکی از این ها تو این تجاوزات باردار بشه ، بچه اشم به دنیا بیاره ، ببنده کولش ،بچه ۶ ، ۷ سالش که شد کنار مادرش به اون بچه تجاوز میکنن...
      یه سیکل معیوبه واقعا گاهی‌...
      یا اییین همه حمایت میکنن که سقط نکنین ، انسانه ، گناه داره ، شرع و عرف و اخلاق و کوفت اجازه نمیده...
      خب تو که اییینقدر ادعات میشه ، برا این بچه ها چیکار میکنی ؟؟ 
      یه عده تو خیابون و دست آدم های ناتو و خونه های تیمی ول شدن ... 
      یه عده هم تو پرورشگاه ، ۱۸ سالگیم ولشون میکنی به امون خدا ...
      ۹۰ درصد هم نمیتونن از پس زندگیشون بر بیااان !
      خیلی مهمه این کیفیته...
      ولی مطمئنم یه روزی این اتفاق میفته در کشور ما هم... 
      درست مثل زمانی که ایدز رو پنهون میکردن تا اونقدر ولوله ی ایدز شد از ندونم کاریشون که حالا دارن خودشون رو میکشن تا جمعش کنن... 


  • x
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۱۴:۳۵
    یه ویژگی دیگه یادم رفت بگم علاوه بر "سقط اصولی بهداشتی و زیر نظر پزشک" این سقط قانونی باشه .یعنی قوانین ما کاری نداشته باشن که این بچه حاصل ارتباط مشروع بوده یا نامشروع , همین که مادر بچه راضی نباشه اون بچه رو نگه داره بشه مجوز سقطش بدون دردسر . 
    • author avatar
      دلژین
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۰۸:۱۳
      وقتی اصولی بشه زیر نظر پزشک قطعا قانونی هم میشع 
      همینم میشه...
      مطمئن باش
  • ...
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۲۰:۲۷
    سلام ببخشید مزاحمتون شدم
    من ترم اولم گفتن اندام گری رو بخریم
    شیوه نوین هم هستیم
    خواستم ببینم اون دو جلد دیگه گری لازم میشه که اونام بخرم یا ممکنه استادا منبع دیگه ای بگن

    واسه جنین چی ؟فقط یه منبع داره و باید بخرمش یا صبر کنم
    ممنون
    • author avatar
      دلژین
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۰۸:۱۱
      سلام دوست عزیز 
      گری بهترین منبع برای آناتومی هستش ... اغلب همین رو معرفی میکنن... 
      جنین هم من خودم کتاب خوندم راستش ، لانگمن بود... 
      چون شیوه نوین هستی نمیدونم چجوریه دقیق 
      ولی فکر کنم آناتومی و بافت و جنین رو کنار هم پیش میبرن براتون...
      ولی ما جدا جدا بود...
      از طرفیم تجربه ای ک من دارم ، علوم پایه نه به درد دنیا میخوره و نه آخرت :)) فقط فیزیولوژی و آناتومیش کمک کننده اس....
      بنابراین زیاد حساس نشو روی کتاب ‌... 
      اغلب اساتید جزوه میگن که عین خود کتابه... سعی کن وویس بگیری جزوه بنویسی... 
      حالا آناتومی و جنین بد نیست داشتن کتابش... ولی مثلا بیوشیمی نخر یهو 
  • سپیده
    پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ , ۲۳:۵۶
    سلام نرسیدم همه نظراتو بخونم بنابراین شاید مطلبیو که میخوام بگم قبلا گفته باشن , اما فرهنگ سازی و آموزش توی مدارس از دوران راهنمایی بهترین راه حل هست , بچه ها باید بدونن در برابر خواسته ی جنس مخالفشون احساسی برخورد نکنن و اگر رابطشون به سکس کشیده شد حداقل بدونن که چطور جلوگیری کنن , هم از بارداری هم از بیماریهای مقاربتی ! متاسفانه خیلی از ماها بخصوص دخترانمون هیچ گونه آشنایی با اندام های خصوصیمون نداریم . به نظر من اگر هم بچه تو رابطه ای به وجود بیاد حالا چه مشروع چه نامشروع و ناخواسته باشه همون بهتر که بدنیا نیاد شاید خودخواهانه باشه اما وقتی قراره سر از مهد های خصوصی که از صبح تا غروب باید اونجا باشه مثل یه زندانی یا سر از کوچه خیابون و بهزیستی بدون اینکه بدونه پدر و مادرش کی هستن دربیاره همون بهتر که به این دنیا پا نذاره! 
    ببینین خود فرهنگ سازی هم یه معقوله جدا هست که شاید سالها طول بکشه که بتونیم تو کشور جهان سومی ای مثل کشور ما پیاده سازی کنیم وقتی هنوز تو خانواده ها مادران از گفتن یکسری مسائل امتناع میکنن و به قولی میترسن که چشم و گوش بچه هاشون باز بشه بیخبر از اینکه چشم بچه هاشون باز شده اما به صورت نادرست پس میشه نتیجه گرفت که راه دشواری در پیش هست که نمیتونین حالا حالاها به نتیجه مثبتی برسیم . 

    • author avatar
      دلژین
      ۲۰ بهمن ۹۶، ۰۸:۰۳
      سلام 
      من هم همین نظر رو دارم...
      مطمئنم همین اتفاق هم میفته سالها بعد
  • هانیه
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶ , ۱۸:۲۷

    نمیدونم چی بگم ناراحت میشم از سقط جنین غیر قانونی 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ...
با مهربانی وارد شوید...


نویسندگان